Wiesneus presentatie 2025, Foto: Pjotr Wiese

MOI Grunnen en Drenthe sluit daar naadloos op aan!

De Onderwijsraad adviseert scholen om meer ruimte te geven aan de thuistalen van kinderen. Volgens het advies, dat begin september verscheen, helpt het benutten van meertaligheid niet alleen bij de taalontwikkeling, maar versterkt het ook het zelfvertrouwen en de betrokkenheid van leerlingen. Kinderen leren zo dat alle talen ertoe doen, naast het Nederlands.

Gronings en Drents in het basisonderwijs
Het advies van de Onderwijsraad sluit naadloos aan bij wat Erfgoed in Groningen ook doet met MOI: Meertalig Onderwijs In Grunnen/Drenthe. Met dit nieuwe programma krijgen Gronings en Drents een plek in het basisonderwijs. Niet als apart vak, maar verweven in dagelijkse lespraktijk, bijvoorbeeld via muziek, verhalen of tussen de lessen door. Zo ontdekken kinderen spelenderwijs de rijkdom van hun talige omgeving.

Taaldiversiteit als kracht
“MOI gaat niet alleen over de taal leren,” zegt Cato Piek, adviseur streektaalonderwijs bij Erfgoed in Groningen. “Het gaat vooral over kinderen bewust maken dat er verschillende talen en manieren van spreken bestaan, en dat dat iets moois is. Precies waar de Onderwijsraad nu ook voor pleit.” Hiermee draagt Erfgoed in Groningen aan bij het advies van de Onderwijsraad: een onderwijspraktijk waarin taaldiversiteit gezien wordt als kracht, en waarin kinderen met plezier én trots leren dat ook hun eigen taal ertoe doet.

Meer weten over MOI: Meertalig Onderwijs In Grunnen/Drenthe? Houd onze website en sociale media in de gaten!