Student Strategic Innovation Management Tessa van Ende houdt zich bezig met onderzoek naar het gebruik van de taaldatabank WoordWaark.

Student Strategic Innovation Management Tessa van Ende is nieuw bij CGTC en zal zich de komende weken bezighouden met een groot onderzoek naar het gebruik van de Groningse taaldatabank WoordWaark. In dit artikel blikken we met Tessa vooruit op haar onderzoek en wat de resultaten voor WoordWaark kunnen betekenen.

Strategic Innovation Management
Tessa (22) komt uit Enschede en is vier jaar geleden naar Groningen gekomen om de bachelor Bedrijfskunde te doen, waarna ze begonnen is aan zowel de master Strategic Innovation Management als de lerarenopleiding Economie en Bedrijfseconomie. Over twee jaar is ze klaar met studeren, maar ook tijdens haar opleiding timmert ze al flink aan de weg met baantjes als student-assistent. Zo heeft ze werkcolleges gegeven, is ze mentor geweest en doet ze nu marktonderzoek voor WoordWaark. Het onderzoek sluit goed aan bij haar vakken, waardoor ze kennis uit haar vakkenpakket direct in kan zetten voor WoordWaark en er zelf ook nog ervaring door opdoet. Hoewel ze uit een Nedersaksisch sprekend gebied komt, heeft ze zelf weinig tot geen streektaal meegekregen omdat het in de stad amper gesproken werd.

Wensen van het publiek
In haar onderzoek hoopt Tessa een beeld te krijgen van de verschillende doelgroepen die WoordWaark bereikt (en nog kan bereiken) en welke mensen er behoefte hebben aan een site als WoordWaark. Ook onderzoekt ze welke functies mensen het liefst zouden gebruiken (bijvoorbeeld de woordenboeken, teksten of juist meer geluidsfragmenten) om zo de nieuwe versie van WoordWaark die in de maak is nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van het publiek. Ten slotte zoekt ze uit op welke manier WoordWaark bekender gemaakt kan worden onder een breder publiek, waaronder jongeren.

Groningstalige muziek en liedteksten
Tessa heeft inmiddels al een vooronderzoek gedaan door mensen op straat te vragen naar de bekendheid van WoordWaark. Op basis van het vooronderzoek leek het erop dat mensen het Gronings mooi vinden en willen dat het voort blijft bestaan, maar dat ze meestal nog niet bekend zijn met het bestaan van WoordWaark. De grootste interesse merkte ze op straat in Groningstalige muziek, liedteksten en gezegden. Uit de online enquête moet blijken in welke mate deze vroege bevindingen stand houden en waar nieuwe kansen liggen voor WoordWaark.

Meedoen aan Tessa’s onderzoek via de online enquête kost hooguit vijf minuten, en onder de deelnemers worden twee waardebonnen van €50 verloot.

WoordWaark en taalwetenschap tijdens festival GRN
Tijdens festival GRN op zaterdag 19 november in Kielzog Hoogezand laat Tessa bezoekers kennis maken met WoordWaark. Samen met taalwetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen is ze aanwezig op de Toalmaarkt. Naast WoordWaark vinden er verschillende presentaties, demo’s en lezingen plaats over taalwetenschap. Het mobiele laboratorium Spraaklab van bijzonder hoogleraar Martijn Wieling en zijn team is ook aanwezig.