Op donderdag 28 oktober vond bij de Openbare Daltonbasisschool Nijenstein in Zandeweer de feestelijke lancering van de app en het lesprogramma Van Old noar Jong plaats. De app en het lesprogramma zijn ontwikkeld door Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC), Speech Lab Groningen en de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen met als doel om kinderen kennis te laten maken met het Gronings.
De feestelijke lancering werd om half één in de gymzaal geopend door CGTC-consulent streektaal en onderwijs Olaf Vos. Daarna volgde Groningstalige muziek van Swinder, gezongen door frontman Bas Schröder. Na de opening werden de leerlingen van de basisschool naar de klas geleid, waar ze afwisselend voorgelezen werden door Marlene Bakker uit De Gruvvalo, een voorproefje van de Groningse lessen kregen van Olaf Vos en kennismaakten met de app en het lesprogramma. De kinderen vonden het leuk om de app uit te proberen, en gingen goed aan de slag met de Groningse lessen. Ze vonden het jammer dat het Gronings verdwijnt, en sommigen leek het leuk om de taal met hun grootouders te kunnen praten.
Na het klassikale gedeelte mochten de kinderen weer plaatsnemen in de gymzaal en kregen zij een optreden van de Groningstalige hiphopformatie Wat Aans!. Er hing een opgetogen sfeer, en er werd zelfs even een polonaise ingezet. Daarna begon het officiële deel van het programma: commissaris van de Koning René Paas nam het woord en lanceerde met een druk op de knop de app. Ook werd het bijbehorende lesprogramma aan de school overhandigd door de Scholierenacademie.
Na afloop van het programma konden de kinderen op het schoolplein nog genieten van een eierbal en een kijkje nemen bij het mobiele taallaboratorium SPRAAKLAB.
Het verslag dat het NOS Jeugdjournaal van de lancering deed is hier te bekijken:
De app Van Old noar Jong is gratis te downloaden in de Google Play Store en in de Apple App Store. Geïnteresseerde scholen in Groningen kunnen het lesprogramma, inclusief het boek De Gruvvalo, gratis aanvragen via de website www.rug.nl/lespakketten.