Roger Goudsmit Foto: David Vroom

Als acteur heeft hij verschillende rollen gehad in toneelvoorstellingen, tv-series en films. Hij was onder andere te zien in bekende series als Goudkust, GTST, Het Klokhuis, Boven Wotter en SpangaS. Hoewel hij door het hele land acteerwerk doet is zijn thuisbasis Groningen. Hier werkt hij regelmatig mee aan toneelvoorstellingen van Stichting Peerd (o.a. Hoes en Heerd) en speelde hij recentelijk in de Molukse voorstelling Aan de Andere Kant (ADAK). Roger Goudsmit (geboren in Groningen, 1968) groeide op in de provincie, geworteld in de Moluks/Indische cultuur en tussen Groningse jongeren. ‘Ik heb Moluks-Indische roots, ben verbonden met de oud Maleise taal, het Indische petjok én met het Gronings.’ Een interview met Roger over het Gronings en de verbinding tussen verschillende culturen.

Door: Patricia Ottay en Anna Pot

Het was in Delfzijl waar Roger zijn jeugdjaren doorbracht en waar hij ook in contact kwam met het Gronings. ‘Ik hoorde het Gronings overal om mij heen. Bij de voetbalclub waar ik speelde en mijn vrienden spraken het. Het mooie van het Gronings is dat je maar weinig woorden nodig hebt om elkaar te begrijpen. En de gortdroge Groningse humor is geweldig!’ Naast de humor raakt het Gronings ook op andere manieren je gevoel vindt Roger. ‘Ik sprak vroeger in het Maleis met mijn oma. Het spreken in elkaars taal doet vrijwel altijd een appel op je gevoel. Dit geldt ook voor het Gronings. Ik ben een gevoelsmens, maar een Groninger laat dit niet vaak zien. Je hoort het dan meestal terug in de streektaalmuziek. Je krijgt er een soort weemoedig gevoel van. Marlene Bakker, Bert Hadders en Erwin de Vries bijvoorbeeld zijn kampioenen in het vertalen van emoties in Groningstalige liedjes.’

Theater
Roger deed in Utrecht de acteursopleiding aan de Hogeschool van de Kunsten. Na een tijd in Amsterdam en Utrecht te hebben gewerkt keerde hij terug naar Groningen. Hier ging hij acteren voor Theatergroep de Steeg. ‘Het Gronings heb ik altijd in me gedragen door middel van theater. Via Theo (red.: de Groot, Peerd.) is hier meer verdieping in gekomen. Binnen het theaterwerk doe je een beroep op je eigen, innerlijke emoties. Hoe dichter je bij jezelf bent, hoe universeler het wordt. Een appel doen op je innerlijke zijn is universeel en daarin ontmoeten mensen elkaar.’

Toukomst
Om het Gronings in de toekomst een plek te geven en te behouden is het nodig om bruggen te maken. De toekomst van de streektaal zit in het creatieve en in het creëren van mogelijkheden om elkaar tegen te komen, vindt Roger. ‘Voor het Gronings moeten we denk ik bruggen maken naar bijvoorbeeld wetenschap en naar muziek. Zoals dit ook in het Forum als ontmoetingsplek gebeurt en tijdens de Dag van de Grunneger toal in het Forum. Dit is heel interessant.’

Verbindingen
Verbindingen zijn ook te maken tussen verschillende culturen. Roger: ‘Ik heb Moluks-Indische roots, ben verbonden met de oud Maleise taal, het Indische petjok – een oud Indische verloren taal en accent én met het Gronings. De Molukse en Indische gemeenschap in Groningen bijvoorbeeld hebben ook verbinding gezocht met de omgeving. Molukkers en Indo’s zijn hier geassimileerd en voelen zich óók verbonden met het Gronings. Het bewijs is er, want ze wonen hier nog steeds.’ Roger vindt het belangrijk om die verbindingen tussen verschillende culturen te zoeken en kenbaar te maken. ‘Ik heb mij altijd Groninger gevoeld, en Moluks en Indisch. En dat mag je zijn en morgen mag je ook wat anders zijn. Dat je elkaar hierin kunt vinden is interessante gespreksstof.’

Stoens
Een favoriet Gronings woord van Roger is Stoens, wat ‘stuurs’ of ‘bars’ betekent. ‘Stoens heeft iets stoers, iets nukkigs. Het is een heel geaard woord, verbonden met het klei. Dit woord geeft het gevoel dat je niet zomaar door een Groninger heen komt. Wil een Groninger jou in zijn hart nemen dan moet je van goeden huize komen. Groningers zijn heel duidelijk naar je en rechttoe rechtaan. En als er het vertrouwen is, dan schud je elkaar de hand en kun je elkaar met enthousiasme vinden in die Groningse humor.’